Wednesday, January 19, 2011

dua kuasa lima

Salam 'alaikum. Salam buat semua.

Iman apa cerita? Masih sihat? Segar bugar?
Jantung apa cerita? Masih berdegup?
Normal? Atau bradycardia?
Atau tachycardia?
Macam degupan jantung saya yg tengah sangat-laju-sampai-rasa-nak-muntah-ibarat-orang-nak-pergi-dating-for-the-first-time? Oh.
Saya dah tak tau apa saya mengarut. Ini semua salah encik kopi.

Hikayat 1:
Macam biasa dengar je ayat ni.
Tapi tak kisah, nak cakap jugak.
Percayalah, segaris senyuman yang kita pamerkan di wajah, mampu mengubah hari seseorang.
Ok. Macam over. Dalam hati ada taman
Tapi betul lah. Dengan izin Allah.
Itulah dia kuasa senyuman. Bukan kuasa perut

Teringat ayat lagu ni, lagu ni macam mengarut pun ada.
Tapi dalam mengarut2 dia, ada juga mesej yg dpt disampaikan. At least bg saya.
Abaikan part lain.

Kalau saya senyum, awak mesti senyum sekali.
Kalau kita senyum, semua orang berjangkit.
Bila semua orang senyum, dunia tiada penyakit.
Senyum.
Tak perlu kata apa2.
Senyum.

Kenapa tiba2 saya cakap pasal senyum?
Sebab lately, sy rasa otak sy mcm berselirat dgn wayar yg entah-apa-apa.
Muka berkerut, nak senyum macam kena pakai engine berkuasa tinggi 2.5 turbo.
Tapi yg bestnya, orang2 kat kawasan perumahan sy sgt suka menghadiahkan senyuman pd saya.
Walaupun rumah saya terletak di desa indah permai pinggiran bandar, penduduknya tak pandang kami pelik2 macamlah kami ni alien berwarna biru.
Tak macam kat tengah2 bandar Warsaw metropolitan, robot-politan, bla3.
Pandang orang macam laa orang ada 13 kaki.
Oh! Emo.

“Janganlah sekah-kali kamu meremehkan kebaikan, meskipun hanya berupa keceriaan wajah tatkala bertemu dengan saudaramu.” [HR. Muslim]


Hikayat 2:
Saya malas nak cerita, tapi taktau kenapa jari saya sangat pantas menaip, melanggar arahan drpd akal dan hati sy.
Masa dalam kelas Polish, guru kesayangan menyangkan sebuah video.
Video yang bakal ditayangkan di tak-tau-kat-mana bersempena ulang tahun ke 100 makcik Marie Curie mendapat Nobel Prize keduanya.
Serius ni. Bukan main2.
Siapa Marie Curie?
Kenapa Marie Curie?
Apa kaitan Marie Curie dengan kelas Polish kami?
Apasal kami dapat tgk tayangan tu in advance?
Ini tidak adil!
Ok. Jangan tanya banyak2. Saya malas jawab.
Baca sendiri kat sini. Membaca amalan mulia.
See. Dah cakap dah. Orang Poland ni pandai2.

Anyway. Nak ceritanya.
Dalam video tu, ada tujuk gambar report card dia masa kat uni.
Mak aih. Berderet 5 dari atas sampai bawah.
Saya pun confused. Ni manusia ke ribut katrina?
Nampak gayanya cuti kali ni kena bercinta dengan buku physio-lah.
22 chapters ye kawan2, next credit.
Hehehe. Padan muka.


Hikayat 3:
Dah 2 minggu saya keluar rumah tak pakai glove.
Tak sejuk. Pelik kan?
Tak sejuk?
Poland?
Kemuncak bulan 1?
Biar benar?
Maka kami pun bergembira, spring arrives early.
Hujan je. Snow semua dah cair.

Tiba2.
Bangun pagi, selak langsir.
Subhanallah.
Dah putih! Nampaknya kami masih dalam musim winter.
Oh.
Takpe. Awan tu pun nak ikut sunatullah dia juga.
Pun begitu, kami masih menunggu kedatangan spring :)



Spread love, even just by saying "Salam".


Aku tak ada duit, jadi kena murah dengan senyuman.
- Mohd Jayzuan

ps: jangan tanya kenapa post saya kali ni berbaur pelik. Selamat bercuti!

No comments: