Monday, July 26, 2010

Oh cuti!

Salam ‘alaikum. Salam for all.

Alhamdulillah. Masih lagi aman damai makmur bahagia berada di bumi Malaysia.

Well, encik internet masih tak nak attach dengan saya, unfortunately.

So most of my posts are delayed. Takpe2.

Lebih seminggu di Malaysia, membuat saya tertanya-tanya. Apa perubahan yang dah saya lakukan?

More specifically, apa kebaikan yang saya dah buat untuk ummah? Erk!

Nampak kemungkaran depan mata. Tak payah cari. Pusing mana pun nampak dan bandaraya KL ni.

Kalau kat Warsaw tu lain laa. Memang lain. Senang beza hak dan batil.

Obvious, betapa pentingnya bi'ah dalam membina karakter dan keimanan seseorang tu.

Lepas tu, peluang buat pahala datang bergolek. Tak payah cari jugak. Apa buat? Buat taktau?

Come on. Come on.

Ramadhan dah dekat. Macam dalam buku yang saya tengah baca sekarang, Sinergi, dia kata Ramadhan tu satu persinggahan dalam perjalanan hidup kita yang hanya gurau senda ni.

Bulan Ramadhan, bulan penuh keberkatan, bulan mencari dan meraih takwa.

The question in, “apa itu takwa?”

Biasa kita dengar kisah Umar al-Khattab dengan Ka’ab bin Malik, dimana bila Umar Tanya pada Ka’ab bin Malik “Apa itu takwa?”

Jawab Ka’ab bin Malik dengan satu pertanyaan “Apakah kau pernah berjalan di satu tempat penuh duri, wahai Umar?”

Jawab Umar, “Pernah”

“Apa yang kau lakukan?”, Tanya Ka’ab bin Malik

“Aku sinsing kainku agar tidak tercarik pada duri, kemudian aku berjalan berhati-hati agar tidak terpijak dengan mana-mana duri”, jawab Umar.

“Ketahuilah Umar, bahawa itulah sebenarnya takwa”.

Takwa, menurut penerangan dalam buku tu, adalah rasa berhati-hati dantakut untuk ingkar pada apa sahaja larangan Allah.

Maka sekali lagi saya tanyakan, apa itu takwa?

Kenapa kita perlukannya? Kenapa, dalam Quran, kerap kali Allah membangkitkan perkataan takwa? Banyak. Terlalu banyak. Bukan ke, bila Allah kerap kali bangkitkan perkara tu dalam Quran, bermakna ada significant-nya perkara tu?

Sekali lagi saya tanya, apa itu takwa? Anyone?

Next.

Here’s the list of the books I have read and am reading, since I came back.

Sangat real, sangat dekat. What can i say? Thumbs up!

Ok, this one, totally unexpected! New insights. Banyak persoalan terjawab. Doktor muslim atau muslim yang jadi doktor? Sila baca.

Yang ni, no comment. =p

Really like this one too. Bacalah kalau sanggup nak jadi doc. Haha. Kalau nak jadi patient pun, sesuai gak baca. It shows how docs and patients are exactly like what ukhuwwah is about; saling lengkap-melengkapi.

Like Terasing, it's about ukhuwwah. Padat dengan pengisian. Tapi yang ni rasa ada kelainan sikit. =D

Seronok woo shopping buku.

One thing though, yang membuatkan saya agak tersenyum sinis semasa shopping2 buku.

When in Warsaw, pergi kedai buku, susahnya nak cari buku in English.

When in KL, pergi kedai buku, susahnya nak cari buku dalam BM.

Funny ain’t it?

Well, there’s more to be read. Best3!

Membaca jambatan ilmu. Widens your perspectives, broadens your mind, increases your knowledge =)

Apabila sesuatu itu dilakukan atas dasar iman, maka terhasillah 1+1=3.

ps: Siapa2 ada cadangan buku untuk saya baca?

Sekian.

2 comments:

Lemonades Of Life said...

ouh, saya sangat2 suka sinergi!!! sangat best. selamat membaca!! ^^

LightOfWitness said...

yup2! baru hbs baca.
sgt bagus utk recharge iman. best3!