Wednesday, June 16, 2010

Kisah 16 Jun 2010

Salam 'alaikum. Salam buat semua.

What's up? Dah renew iman every 3 seconds?
Ya2. Saya tau. Dah lama kedai kopi tutup.
Renovation. haha!

Ok. Sekarang saya penat.
Terlampau penat.
Dari pagi sampai ke petang saya berjalan, naik tram, naik bus.
Buat apa?
'Hospital Hunt'.
Buat apa?
Oh. Untuk practical summer ni.
Buat apa?
Eh banyak tanya lak.
Oh tapi cuaca sangat baik hari ni.
Angin sepoi2 bahasa.
Alhamdulillah.
Tunggu bus dan tram pun tak lama. Sampai station je, bus pun sampai.
Alhamdulillah. Dia permudahkan urusan.
FYI, buses kat Warsaw ni agak lambat, jika nak dibandingkan dengan tram or train. Tapi sangat pantas kalau nak banding dengan RapidKL. Dan ya, saya selalu naik RapidKL

After 6 hospitals, 10 departments, 20 Sekretariat Offices, 300 doors (hyperbole), 500 nurses (even hyper-er hyperbole) and 1000 km, I finally got, wait, no. I didn't get it. *sigh*
It's like what Mr Edison said,
"I have not failed. I have just found 8 hospitals that won't take non-Polish-speaker for practical".

Ya. Dah 8 ye kawan2, adik2, kakak2, tuan2, puan2.
And there's still, i don't know, 20 more to go?
I never knew Warsaw had so many hospitals!

Ok2. It's not that bad.
Mungkin saya dah lama tak keluar rumah, jadi Allah nak suruh saya exercise lebih sikit.
Mungkin saya dah lama tak practice cakap Polish, jadi Allah nak saya polish up my Polish.
Mungkin Allah nak uji sejauh mana saya bersungguh-sungguh nak cari hospital ni.
Mungkin Allah uji sebab nak bagi nikmat yang lebih besar.
Mungkin bila saya keluar rumah tadi, saya tak cukup bersungguh, jadi Allah nak saya belajar buat sesuatu bersungguh-sungguh.
Mungkin saya tak cukup bergantung pada Allah, jadi Allah nak saya doa lagi dan lagi.
Mungkin saya dah makin leka, jadi Allah nak saya usaha lebih.
Mungkin Allah nak kurniakan pahala kepada kami atas usaha kami.
Mungkin saya tak menghargai nikmat kesihatan yang Allah bagi, jadi Allah nak saya tengok macam mana bila nikmat sihat tu ditarik balik. Dari sekecil2 baby, sampai laa orang tua. Mereka sakit, tapi semangat mereka kuat. Mereka sakit tapi mereka still nak main2, jalan2.
Mungkin. Mungkin. Mungkin.

Dan dalam kesusahan inilah, Allah kurniakan kawan2 yg sangat prihatin.
Memberi cadangan strategy baru.
Ok. Baru saya faham. Saya tak ada strategy rupanya.
Main redah je. Patutlah. Oh!
10 muwassafat tarbiyyah.
Daripada 10 tu, which badge did i get?
"Tersusun urusannya".
Yes! Itu maknanya kena laa susun urusan betul2.
Bukan main redah jee.
Ada baiknya Muwassafat Tarbiyyah tu.
Hah. Muwassafat tarbiyyah tu apa?
Haa. Nak tau, baca sini.

Ok.
Kalau kita main chess, tapi tak ada strategy. Apa jadi?
Kalau kita pergi berperang, tapi tak ada strategy. Apa jadi?
Kalau kita join Freedom Flotilla, tapi tak ada strategy. Apa jadi?
Paling senang la.
Kalau kita nak buat kenduri walimah, tak ada planning semua. Apa jadi?
Kesian mak sedara kita dari Balik Pulau tak dapat makan nasi minyak. Penat2 dia datang jauh2 kan.
Perang Ahzab. Atau perang Khandaq.
Apa strategi yang kaum Muslimin guna?
Masa perang Uhud. Bila kaum muslimin tak ikut betul2 strategy yang dah di-plan rapi. Apa jadi?

Haa. Memang laa menang atau kalah semua Allah yang tentukan.
Dapat tempat kat hospital ke tak, Allah yang tentukan.
Tapi kan usaha tu penting.
Strategy tu part of usaha laa kan.
Ok? Mari berstrategy!


Strategy without tactics is the slowest route to victory. Tactics without strategy is the noise before defeat.
Sun Tzu


ps: Makin banyak tempat di Warsaw yang saya dah pergi ya. Terima kasih.
Jom pulun histo!

Sekian.

4 comments:

LightOfWitness said...

test2

LightOfWitness said...

hoyeh! da blh comment -_-"

saye kerink said...

salam. tetttt. um semalam nak comment dah untuk entry ni. tapi harini dah lupa la nak comment ape. eh tapi kita dah tanya dah dekat yr shoutbox. hehehehe. btw, TAHNIAH! macam mana sis fix this problem?? terer la. pandai betol sis main html ni kan.. WOAHHH 1star for you. hehehehe. 1 represent 1st year for 1st year medical student like you. heheheh. ;]

As for me, 3stars for me. 3 represent 3rd batch. Well, i am the 3rd batch of UiTM Kuala Pilah, N9. hehehe. ;]

LightOfWitness said...

i'm also 3rd batch malaysian student here. so 3+1 stars for me! tett!