Sunday, November 27, 2011

Oh, oh dan oh lagi

Salam 'alaikum. Salam buat semua.

Hujung minggu dah berada di penghujung.
Refleksi kembali, apa yang dah kita lakukan sepanjang minggu.
Moga diterima amal kita, moga diampuni kesalahan kita.
Dam semoga tahun 1433 ini, lebih baik daripada 1422 :)

Weekend ni, saya kira satu weekend yang menarik buat saya.
Saya ni, mungkin bolehlah dikategorikan dalam kategori manusia-manusia kurang rajin (i'm trying to be positive here).
Tapi weekend ni saya cuba merajinkan diri saya untuk ke Rumah Penuh yang sentiasa penuh dengan makanan masakan Malaysia itu. Dan memang pehh!, masuk-masuk je semerbak bau pisang goreng.
Lalu saya pun melepak dengan agak lamanya disana. Hehe.
Saya pun tak tahu punca kerajinan saya adalah kerana ingin melarikan diri dari sesuatu, kerana rindukan environment begitu atau semata-mata kerana mendapat aura pisang goreng. Oh!

Dan indahnya takdir garisanNya, Dia tetapkan di Rumah Penuh ada dua orang revert bersama anak-anak mereka.
Menariknya, bila kami berdiri untuk solat berjemaah, kanak-kanak itu, lingkungan usia 2-3 tahun, turut berdiri sama dan begitu teruja melihat sejadah kecil yang dia kira dibentang khas untuknya. Apa-apa je lah, dik.
Dan dia mulakan takbir <== perasan dia yang imam.

Lazimnya, lepas solat, kita akan bersalaman dan meminta maaf. Benar?
Maka, selepas beri salam, kami pun bersalaman.
Tapi, menariknya lagi, mak kepada kanak-kanak comel-hyperactive tadi terus peluk kami.
Dan dia ucap "Alhamdulillah".
Saya terdiam. Kaget (hehe :P).
Ok. Tak lah frozen sangat, tapi sepatah kata yang dia ucapkan membuat jantung saya bagai ingin berhenti berdegup (pehh!).

Kenapa?
Kenapa?
Kenapa tak pernah terfikir oleh minda-dalam-kotak ini, untuk ucapkan syukur setiap usai solat?
Kenapa tak pernah terdetik dalam hati yang konon-kononnya tulus ikhlas mencintai Dia, untuk ucapkan syukur seikhlas hati setiap usai solat?
Bermasalah lagi hati dan iman ini. Oh!

Nampaknya benarlah, lagi susah kita nak dapatkan sesuatu itu, lagi tinggilah tahap apresiasi kita terhadapnya.
Ya. Kita dilahirkan muslim. Tak perlu cari.
Lahir-lahir, pada nama pun dah tahu muslim.
Tapi mereka? Kesusahan yang mereka alami membuatkan mereka bersungguh mensyukuri iman ini.
Kepayahan yang harus mereka tempuh membuatkan mereka bersungguh menanam rasa cinta itu.
Betapa bersyukurnya mereka masih diberi peluang sekali lagi untuk solat, untuk sujud, untuk berdoa.
Betapa kita take it for granted.
Oh! Sungguh memalukan.
Malulah kita pada diri kita!
Malulah kita pada mereka!
Malulah kita pada Dia, yang masih terus mengilhamkan kita kearah kebaikan.
Oh! oTL


dan Dia memberimu pendengaran, penglihatan, dan hati nurani, agar kamu bersyukur
[16 : 78]

ps: Esok kami exam lagi. Dan lusa juga. Oh! Ini rupanya dunia. Rabbi yassir wala tu'assir, wa atmim bi khair.
ps2: ya Muqallibul qulub, tsabit qulubana 'ala deenik v(^^)

No comments: