Thursday, September 30, 2010

Disebalik tabir Jalan Bijan

Salam 'alaikum. Salam buat semua.

Jalan Bijan? Sesame Streets.
Yes2. Cerita best.
Best ke?
Nak tau apa berlaku disebalik tabir cerita ni?
Haa. Meh saya cerita. *muka angker*.

Satu hari, semasa break waktu shooting satu episod katun kesayangan korang ni, encik Big Bird yang sedang dengan riang hati menyanyi "Sunny day, sweepin the clouds away. On my way to where the air is sweet. Bla3", terdengar perbualan antara Elmo dan Cookie Monster.
Nak kata gaduh macam tak.
Nak kata friendly conversation, macam tak jugak.
Nak kata gaduh lagi, eh macam ya pulak.
'Ahh sudah!' getus hati Encik Big.
Dengan bertindak pantas berdasar instinct seorang Big Bird, encik Big pun pergi la usha2.

"Apa prob?" tanya encik Big.
Senyap.
"C'mon. Speak up"
"Dia buli saya encik Big" kata Cookie Monster yang sedang dengan berseleranya makan cookie. Memang macam monster.
Encik Big memandang ke arah Elmo.
"Elmo?"
"I have nothing to say. Saya tak ada alasan untuk justify perbuatan saya mengejek Cookie Monster warna biru."
"Jadi, minta maaf-lah"
"Taknak"
"Kenapa?"
"Sebab dia memang biru"
"Awak tau tak, tak baik cakap pelik2 kat orang. Dosa."
"Habis kalau makan cookie sorang2 tak ajak orang lain, takpe la macam tu?"
Encik Big menggeleng kepala.
Taktau nak dibuat macam mana budak berdua ni.

"Habis siapa kena minta maaf ni?" Tanya Cookie Monster yang baru menghabiskan cookie nya yg ke 13.
"Dua2", jawab encik Big.
"Lagi la taknak."
"Wekk!"
Dengan susah payah encik Big menyelongkar kotak fikirannya untuk memikirkan cara nak baik kan depa berdua ni. Ye lah, lagi 10minit break habis. Nak shooting lagi ni.
"Ok. Korang lawan game Street Fighter. Siapa kalah, kena minta maaf." Kata encik Big, memberi idea yang agak tahpape.
Kedua2 budak biru merah tu frown kat encik Big.

Lantas encik Big berkata, "Dah2 la tu. Korang ni bukan budak2 lagi. Ok2. Yang cerita lama kita takyah tgk dah. Kita buat show baru. Ok2?" kias encik Big, yang sudahnya cuma mengundang ke-konfius-an dalam diri Elmo dan Cookie Monster.
They were like "Huh?"
'Oh! Kenapa la budak berdua ni susah sgt nk faham'.

"Macam ni", ujar encik Bird, "korang tau tak, gagal di tengah jalan adalah kerana silap pada permulaannya. Apa kata korang re-new persahabatan korang. Niat korang berkawan tu, perbetulkan. Boleh?"
Crick crick. *bunyi cengkerik*
"Elmo?"
"Ok2. Saya minta maaf saya panggil awak biru."
"Tapi awak dah melampau!" kata Cookie Monster sambil berlalu.
"Kieee, sorry la. Ok2. Awak boleh ejek saya merah kalau awak nak"
"Huh!"
"Kieee..."

Tett! Time's up.
Buku Cytophysiology dah memanggil2 saya.
Ending? Bersambung. Eh tak2. Korang fikir sendiri je la eh.
Selamat menjaga iman :D

Ya saya tau ni lagu lama.


The day the child realizes that all adults are imperfect, he becomes an adolescent; the day he forgives them, he becomes an adult; the day he forgives himself, he becomes wise.

ps: Senyum :)

Sekian

No comments: