Wednesday, March 31, 2010

look who's coming to town! Spring baby!

Salam 'alaikum. Salam buat semua.

Alhamdulillah. Masih diberi kesempatan satu pagi lagi untuk melihat cahaya matahari 11degree Warsaw. Tak berlaku bombing di Warsaw, yet. Alhamdulillah. So, no worries dear family and friends =)

My biogical clock still trying to adapt to the new time. Boleh jet lag ke? hehe.
Hari Ahad berlalu dengan hanya 23 jam sehari disebabkan day-light saving. Agak kelam kabut sikit. Ya, nikmat masa tu milik Allah. Ingat kita pernah dapat 25 jam sehari? Ya, Allah
pinjamkan kita satu jam tu, and sekarang Allah dah ambik balik satu jam tu, so jangan complain2 ya. =)




One thing i love about being Dr Pietrasik's student is his little "pep talks". A
nd it always boost my spirit up. Just like a dose of passive immunity.
"Just a month ago it was -20, and today it's +20 degrees. Soon the leaves will come out and that means it's time to start studying for the final. Study systematically. On the day of the exam, just tell yourself 'I have done my best. I may not be as good as him, but I have done my best.'"

Yup, just do your best.
Bercakap tentang exam, sedikit peringatan untuk diri sendiri.

“Segala amalan adalah berdasarkan niat. Setiap orang hanya mendapat apa yang diniatkan. Justeru, sesiapa yang penghijrahannya adalah menuju kepada Allah dan RasulNya, maka penghijrahannya adalah penghijrahan kepada Allah dan RasulNya. Sesiapa yang penghijrahannya kerana dunia yang bakal diperolehi atau kerana wanita yang bakal dikahwini maka penghijrahannya adalah penghijrahan menuju kepada apa yang dingininya” [HR Bukhari dan Muslim]

Bila muhasabah balik, baru tersedar. Kadangkala niat belajar kita dah lari. Asalnya belajar tak lain 'Lillahi Taala' bertukar menjadi kerana "exam dah dekat", atau kerana "cikgu saya garang", atau kerana "nak jadi doctor", atau kerana "nak dapat 5", atau kerana " nak kalah orang tu orang ni".
Macam mana nak tau kita belajar kerana apa?
Cuba teliti balik setiap jawapan yg kita bg bila org tnya "asal belajar teruk sgt ni?"
Cuba igt balik apa aktiviti pertama kita buat lepas balik daripada exam?
Apa pulak kita buat hari esoknya?
Adakah konsisten jam belajar kita sebelum dgn selepas exam?
Adakah kita menjaga etika2 belajar?
Kerap kali saya perhatikan, antara gambar "wajib" student medic, pakai lab coat, pakai stethoscope, dengan model otak, badan bla3. Tu tak apa la. Ambil laa banyak mana pun. Tapi bila kita ambil gambar dengan specimen, dengan cadaver, apa pulak tujuan kita? Untuk belajar? Untuk beritahu semua org "lihatlah, aku student medic"?
Maybe ni tak sepatutnya dijadikan isu.Tapi kita kena igt, kita belajar ada etika. Yang kita pegang, yang kita pose depan camera tu pernah jd manusia satu ketika dulu. Pernah punya ruh, juga makhluk Allah. Cuba kita bayangkan kalau itu adalah ahli keluarga kita, sanggup tgk org buat macam tu? Lepas tu, bila gambar tu dah post, ada org comment "eeiy gelinya!". Apa perasaan kita kalau tu ahli keluarga kita? Agak2 kenapa ya, bila kita dissect muka, badan cadaver kena tutup, bila dissect badan, muka kena tutup? Menghormati mayat kan wajib. Sedangkan membuka aib mayat pun salah.
Kalau kita ambil gambar structure, kita buat simpanan kita, supaya kita blh belajar, itu saya tak nak bantah. Tapi kalau untuk tujuan "suka-suka2", ingatlah, kita pun akan jadi mayat satu hari nanti.
Untuk bacaan lanjut http://afiqizzudin.wordpress.com/2010/03/13/hukum-post-mortem-dalam-islam/

Ok enough with the interruption.
Tanya lagi pada diri.
Adakah konsisten ibadah kita sebelum dan selepas exam?
Ke "nak exam, so kena dapat redha Allah, so kena banyakkan ibadah"
instead of "Menuntut ilmu itu wajib bagi setiap org muslim, so kalau berjaya dalam exam mesti Allah redha, jadi kena study la" ==> credits to langitilahi.com
Maksudnya? Adakah kita belajar untuk mendapat redha Allah, atau kita mencari redha Allah supaya boleh berjaya?
Setiap amalan bergantung pada niat.
Adakah dunia yang kita kejar? Atau akhirat yang kita cari?
Hakikatnya kita insan. Ibarat pengemis yang tidur ditepi jalan, yang bermimpi mimpi2 indah. Tiba masa, kita dikejutkan. Bila bangun, kita sedar, semuanya dah tak ada, semuanya cuma mimpi.
Wallahu'alam.




Mencari dunia itu ibarat menanam rumput dan mencari akhirat itu ibarat menanam padi. Tanam padi, rumput turut tumbuh, tetapi tanam rumput, padi tak akan tumbuh.

nota kaki: tetapkan kompas kita!

Sekian.

No comments: