Monday, December 10, 2012

Hah! Tunggu apa lagi?!

Salam 'alaikum. Salam buat semua.

Baru selesai 2 minggu di Pulmunology.
2 minggu. Memang sangat macam lama.
Since PMR, all the way through SPM & my foundation studies, I never really liked learning the respiratory system. It's just too passive <== this is a lame medical joke. Whoever gets it is as lame as I am at making jokes. Eh.
Dan bila melihat jadual yang ada bertulis Pulmunology selama 2 minggu, sigh.

Satu hari, sedang kami berjalan keluar daripada ICU, salah seorang ahli kumpulan kecil kami (ya, kumpulan kami sangat kecil dan saya sangat bahagia) berkata "akhirnya, sesuatu yang mengingatkan saya kembali kenapa saya nak belajar medicine" (ok, ayat dalam bahasa asal jauh lagi menarik. Maafkan saya).
And how right he was!
Dan buat pertama kalinya, saya terasa ingin belajar respiratory system dengan bersungguh-sungguh. Hoho.

I guess we all need such reminders once a while.
Moga Allah tetapkan hati dan niat kita.




Kata En Afdlin:
"Apa yang dorang nak is menghancurkan infrastruktur supaya orang di sana dah tak boleh hidup lagi. Sebab dorang dah tak ada sebab 'kenapa lagi aku nak duduk sini'. Hospital pun susah, berniaga pun susah. Apa pun dah tak boleh buat. Dia nak mematahkan semangat orang-orang Palestin supaya mereka keluar, dan akhirnya Israel yang dahulunya hanya datang menumpang di Palestin menukar peta Palestin tu menjadi peta Israel. Itu yang dorang nak.
Tapi silap mereka adalah mereka tak kenal orang Palestin. Mereka tak kenal semangat orang Palestin yang 'kau buat macam mana pada aku pun, aku akan tetap mempertahankan bumi ini. Sampai ke darahku yang terakhir'.
Semua tak takut mati. Macam mana kau nak lawan orang yang tak takut mati?
There is no way. You cannot break their spirit.
You cannot break the spirit of the Palestinian people, of the people in Gaza."

MashaAllah! Well said!

Mari ambil aura semangat mereka untuk teruskan perjalanan kita.
Moga Allah redho.

Kata seorang patient kepada cikgu, "mungkin saya ditimpa pelbagai penyakit sebab saya tak pernah ke gereja kot doktor".
Jawab cikgu:
"Tapi Tuhan itu ada di mana-mana sahaja".
Huhu.

Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu mengenai Aku maka (beritahu kepada mereka): sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa hampir (kepada mereka); Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila ia berdoa kepadaKu.
[al-Baqarah 2 : 186]

2 comments:

saye kerink said...

Waaaaaaaa! Dah clinical year dah.. Bestnyaaa bila practically practice!

Yeahhh terasa bersemangat pula bila baca/bayangkan betapa kentalnya semangat orang-orang Palestinians ni.. Terharu.

Anyway Kak Shahida Zahar, dah tahun akhir ke? Kalau cuti-cuti, tak ada berjalan area-area sana ke? eheh. Rasa macam dah lama tak nampak gambar dari Warsaw ;p

ALL THE BEST untuk hari-hari akan datang. May Allah ease.. Jzkk. Assalamualaikum ;]

LightOfWitness said...

Yep. Best. All those times baca je, baru betul2 faham.

Belum tahun akhir. Baru 4th year. Kami 6-year program.
Still ada masa untuk appreciate the student life. Eheh.

I wonder kadang-kadang. If it was me at the Palestinian's place, macam mampu ke bertahan?
But then, maybe sebab tu Allah tak letak saya kat sana. Kot.
Yang mereka tahu hanyalah perjuangan. Memang hebat!
Huhu.